Da li si ikada bio/la u situaciji da biraš između poslovnog i privatnog života? Ukoliko ti se to često dešava, ovaj tekst je namenjen upravo tebi.

U nastavku ćeš pronaći nekoliko korisnih saveta kako da bolje uskladiš svoje obaveze i uspostaviš balans. 😉

Šta je to work-life balans?

Work-life balans podrazumeva postizanje idealne ravnoteže između poslovnog i privatnog života. To znači njihovo potpuno razdvajanje tako da nijedna strana ne ugrozi drugu. Obe su podjednako važne i treba im posvetiti dovoljno vremena.

Za mnoge od nas „žongliranje“ privatnih i poslovnih obaveza (work-life balance) je izazov sa kojim se suočavamo svakodnevno. Postizanje ravnoteže čini se nemogućom misijom, naročito kada zaposleni žele da pruže svoj maksimum. Često posao preuzima primat nad svim ostalim životnim sferama i težnja da se ostvarimo na profesionalnom nivou dovodi do toga da zaboravimo na sopstvene potrebe. Ipak, postizanje harmonije je ključno za održanje fizičkog, mentalnog i emocionalnog zdravlja, pa i „poslovnog“ zdravlja.

Work-life balans je izašao iz okvira privlačnog koncepta, imajući u vidu da sve veći broj kompanija očekuje od svojih zaposlenih izbalansiran životni stil. Razlog toga je što sreća i ispunjenost zaposlenih utiče na njihovu produktivnost i motivisanost u obavljanju posla. Sa druge strane, ako kompanija insistira na prekovremenom radu i vrši pritisak na zaposlene, neminovno će doći do nezadovoljstva i stresa, koji dalje utiču na zdravlje, manjak produktivnosti i udaljavanje od kompanije.

U slučaju preduzetnika, postizanje balansa je ključ uspeha, uprkos tome što je lista to-do obaveza beskonačno duga. Ako ne postoji ravnoteža, posao postaje neinspirativan, a život manje zanimljiv. Zato je potrebno svakog dana izdvojiti određeno vreme za neke druge stvari, koje pomažu da se razbistri glava, zadobije perspektiva i pruži maksimum u svim oblastima života.

Prema mišljenju stručnjaka, balans između poslovnog i privatnog života varira tokom vremena. Ravnoteža koju ostvarimo dok smo bez partnera promeniće se stupanjem u brak i rađanjem dece. Pored toga, usklađenost obaveza nije ista za svakog od nas i ne delimo svi poslovni i privatni život tačno na pola. Suština work-life kompromisa nije da se podele sati u toku dana na poslovne i privatne obaveze, već postizanje fleksibilnosti tako da obavimo posao a da nam ostane dovoljno vremena i energije da istinski uživamo u ličnim zadovoljstvima.

Ako želiš da postigneš ravnotežu, potrebno je da razmotriš sve stvari koje se nadmeću za tvoje vreme i odlučiš koje ćeš zadržati a koje odbaciti. Sve je stvar discipline koju ćeš postići vremenom.

Predlažemo ti da primeniš bar neke od saveta koje smo ti pripremili u nastavku:

  1. Završi posao „bez kraja“
    Prvi korak ka postizanju balansa je prihvatanje da tvoj posao nikad neće biti „završen“. Radni dan ne treba produžavati kada osetiš da nemaš više energije za rad.
  1. Okreni tehnologiju u svoju korist
    Tehnologija je tu da nam olakša život, a ne da ga kontroliše. Zabrani sebi korišćenje tehnoloških uređaja u određeno vreme i posveti se porodici i prijateljima.
  1. Radi od kuće
    Ako si u mogućnosti, rad od kuće može ti osloboditi nekoliko sati. Takođe, moći ćeš da se fokusiraš na posao na duge staze.
  2. Pobedi osećaj krivice
    Supermen je samo fiktivni lik. Pravi ljudi ne mogu da se posvete 100% svemu što rade. Ne osećaj krivicu ako propustiš žurku, utakmicu ili druženje sa prijateljima.
  1. Prioritizuj zadatke
    Možeš napraviti tabelu sa zadacima koje ćeš svrstati u četiri polja:
    -I kvadrant: hitni i bitni// URADI
    -II kvadrant: nisu hitni ali bitni// PLANIRAJ
    -III kvadrant: hitni ali nisu bitni// DELEGIRAJ
    -IV kvadrant: nisu ni hitni ni bitni// ELIMINIŠISmart Vision - Prioritizacija Zadatka
    Učini svoj radni dan što produktivnijim, koristi strategije upravljanja vremenom, analiziraj svoju to-do listu i eliminiši zadatke koji nisu bitni.
  1. Obrati pažnju na svoj dnevni ritam
    Ako si više jutarnji tip, odradi najveći deo posla u prvom delu dana, odnosno kada si najproduktivniji. Sagledaj kada imaš najviše energije u toku dana i tad se fokusiraj na najteže zadatke, one koji zahtevaju visoku koncentraciju.
  1. Pronađi posao koji voliš
    Posao nije samo sredstvo za zarađivanje novca. Pored finansijske treba da ima i emocionalnu korist. Dakle, to je posao koji bi radio/la i besplatno.
  1. Postavi granice i radno vreme
    Odredi granice tako da izbegneš prekovremeni rad. Kada napustiš kancelariju ne razmišljaj o predstojećim projektima i mejlovima. Razdvoj poslovni i privatni PC ili telefon, a ako to nije moguće, koristi odvojene pretraživače, email adrese, filtere. Ne proveravaj poštu i telefon svaki čas, već za to izdvoj vreme u toku dana, i pregledaj ih u „blokovima“,  kako ti ne bi odvraćali pažnju i smanjivali produktivnost. Ako napraviš dobru strukturu dana, imaćeš više vremena za opuštanje.
  1. Uzmi odmor
    Napravi vremena za odmor i potpuno se posveti sebi i onome što voliš. Bilo da je u pitanju jedan dan ili dvonedeljno putovanje, iskoristi to vreme da „napuniš baterije“ i potpuno se isključiš iz posla. Ne razmišljaj o tome kako će posao da se nagomila u tvom odsustvu ili da će kolege biti preopterećene, jer zaslužuješ odmor, koji ima mnogo više prednosti nego nedostataka ovog tipa.
  1. Budi objektivan/na
    Na kraju radnog dana, uradi samoanalizu. Zapitaj se šta ti je pošlo za rukom, a šta nije i kako možeš da rešiš problem. Ne zaboravi da postoji mnogo poslova poput tvog na kojima i tvoje kolege nauče neku lekciju svakog dana. Ako ti zatreba pomoć ili neki poslovni savet, seti se da uvek možeš da iskoristiš taj dragoceni resurs u svom okruženju – svoje kolege.

 

Poruka za kraj:

Važno je da razumeš da balans između poslovnog i privatnog života ne znači isto za svakog od nas, jer svi imamo drugačije obaveze. U današnjem savremenom svetu, koji nikada ne staje, balans je veoma lična stvar i samo ti možeš odrediti kakav životni stil ti najviše odgovara. Dokaz za to su i naše kolege, svako od njih sa jedinstvenim rasporedom privatnih i poslovnih obaveza, tako da možeš sagledati raznovrsne pristupe ovom izazovu.