Online mediji i društvene mreže nesumnjivo su promenili komunikaciono okruženje i načine na koji komunikatori plasiraju poruke, odnosno načine na koje publika dolazi do informacija. Svako specifično tržište se na sebi svojstven način prilagodilo ovom novom načinu komunikacije, kreirajući svojevrsnu raspodelu uticaja između tradicionalnih i novih medija. Iskustvo na ovu i slične teme razmenili smo sa kolegama članicama GlobalCom PR mreže, a u nastavku donosimo najzanimljivija zapažanja koja se odnose kako na Srbiju, tako i na nekoliko medijskih tržišta u ovom delu Evrope.
Srbija
Ko ima veći uticaj – tradicionalni mediji ili društvene mreže? Jednostavan i univerzalno primenjiv odgovor nije moguće dati. Neophodno je uzeti u obzir specifične potrebe ciljne publike i njene karakteristike. Ukratko, publika u dobi između 40 i 50 i više godina i dalje dobija većinu informacija iz tradicionalnih medija – štampane publikacije i TV, dok se stanovništvo u kategoriji 30-40 godina uglavnom informiše putem online izdanja i društvenih mreža.
Kada su u pitanju društveni mediji, influenseri na Facebook-u i Instagram-u mogu uticati na percepciju ciljne grupe od 15-35 godina. Ipak, važno je imati na umu da uticaj online medija i društvenih mreža neprestano raste, a procenjuje se da u Srbiji čak 81% ljudi svakodnevno koristi internet.
Rumunija
Ekonomska kriza 2008. godine u Rumuniji je dovela do smanjenja prodaje i otpuštanja velikih broja novinara. Smanjena je cirkulacija štampanih izdanja, tako da su njihova online izdanja nesumnjivo posećenija. Primera radi, jedan od najznačajnijih listova izlazi u 7.000 primeraka dnevno, uz preko 178.000 jedinstvenih dnevnih posetilaca sajta.
Broj blogova je u porastu, tako da ih je oko 95.000, a pojedini imaju i preko 50.000 jedinstvenih posetilaca, što ih čini uporedivim sa medijima.
Hrvatska
Medijsko tržište u susednoj Hrvatskoj karakteriše snažan televizijski sektor i koncentrisana nacionalna štampa u opadanju na uštrb online komunikacionih kanala. 56% populacije se okreće društvenim mrežama kao alternativi tradicionalnim medijima.
Više informacija možete pogledati na blogu GlobalCom PR mreže.