Za početak moramo da prihvatimo činjenicu da smo svi mi drugačiji. Različite stvari nas pokreću i motivišu. Različite su nam navike, prioriteti i sistem rada. Ne funkcionišemo svi isto pod pritiskom – nekoga kratki rokovi i konstantno prisustvo autoriteta pokreću, dok drugima stvaraju stres i nervozu koja obeshrabruje. Nekome će prijati pozadinska muzika dok radi, a nekoga ona dekoncentriše. Neko je efikasniji kada sedi za kancelarijskim stolom, dok neko drugi ima više inspiracije kad leži naglavačke sa nogama uza zid. Neko je jutarnja osoba, a neko noćna ptica…

Iako deluje da se nije mnogo toga promenilo (radni dan i dalje traje od 9h do 17h, zahvaljujući brojnim aplikacijama i platformama u stalnoj smo komunikaciji sa kolegama i imamo na raspolaganju svu opremu i tehnologiju koja nam je potrebna za nesmetano obavljanje posla), zašto onda i dalje imamo osećaj da nešto tu ne štima?

Sada, kada radimo od kuće, moramo uložiti dodatan napor da povećamo i održimo koncentraciju i produktivnost u okruženju koje nije predviđeno za rad, već za opuštanje, zabavu i druženje sa porodicom.

Ako ste već kreirali svoje radno okruženje kod kuće, sada je vreme da poradimo na samodisciplini!
Zato smo za vas pripremili nekoliko saveta koji će vam pomoći da uspostavite work-life balans i povećate svoj stepen produktivnosti.

Koliko god da smo svi mi različiti, ipak postoje neki univerzalni saveti koji važe za sve tipove.
Hajde da krenemo…

1. Stvorite rutinu

Mnogima je rad od kuće sinonim za celodnevno ležanje u krevetu u pidžami sa laptopom u krilu. Prva greška! U vojsci postoji pravilo – prva stvar koja je obavezna da se uradi ujutru – namestiti krevet. Zašto? Na izgled tako jednostavna i nebitna stavka… Međutim, kada ujutru namestite svoj krevet, to je prva uspešna stvar koju ste uradili tog dana. Prvi uspešno obavljen zadatak. Bićete pomalo ponosni na sebe i to će vam dati motivaciju da uradite još nešto, pa još nešto, pa još malo nešto.
Tako će na izgled jednostavan i nebitan zadatak dovesti do mnogo krupnijih, uspešno obavljenih zadataka i na kraju, uspešnog dana. A sa druge strane, ako vam dan ne protekne baš najlepše, bar će vas uveče sačekati uredan i sređen krevet, koji će vam uliti nadu da će sutrašnji dan biti bolji.

2. Isplanirajte radni dan unapred

Kreirajte to-do liste! Popišite sve zadatke koji vas čekaju narednog dana. Na listu obavezno uključite i vreme za obroke i pauzu za odmor. Ali važno je da sami sebi odredite rokove i ciljeve. Postavite prioritete, odredite vreme početka i završetka svake aktivnosti i trudite se da se pridržavate postavljenih ciljeva. Ovde je sve u samodisciplini i poštovanju sebe i svoje reči!
Ovakav sistem će vam uneti red i osećaj organizovanosti, a usput je i odličan način da pratite svoju efikasnost. Dobar je osećaj na kraju radnog dana videti da su svi zadaci precrtani i uspešno završeni, zar ne?

3. Podelite zadatke na više manjih, jednostavnijih aktivnosti

Nemojte da vas krupni zadaci obeshrabre. Da, možda tu ima previše posla, ali nije neizvodljivo! Ukoliko je to moguće, podelite ih na sitnije, lakše aktivnosti, a između njih pravite pauze za odmor.

4. Jedna po jedna aktivnost

Možda zvuči čudno – ali bez multitaskinga! Iako deluje da ćete na taj način uraditi više stvari u isto vreme, to vrlo često može da znači na ni jednu stvar nećete uraditi kako treba. Fokusirajte se na jednu aktivnost dok ne budete sigurni da ste je u potpunosti uspešno završili. Onda napravite kratku pauzu, pa nastavite dalje.

5. Prvo najvažniji zadaci

Uvek se prvo posvetite najtežim i najvažnijim zadacima! Na početku dana, dok ste još sveži i dok vam je motivacija na maksimumu, dajte sve od sebe da odradite najkomplikovaniji zadatak za taj dan. Osećaj uspeha će vam dati dodatni vetar u leđa, a nakon toga će svi sitniji zadaci delovati kao odmor.

6. Pravilo dva minuta

Ukoliko vam u toku dana pristigne neki novi zadatak, za koji znate da ga brzo i lako možete završiti za manje od dva minuta, uradite ga odmah! Nemojte ga stavljati na to-do listu.. Naučno je dokazano da vam manje vremena treba ako ga odmah rešite, nego da se kasnije njemu ponovo vraćate.

7. Sklonite sve što vam odvlači pažnju

Perifernim vidom ste uočili hrpu prljavog veša koji čeka svoj red za pranje ili gomilu veša za peglanje, neuredan orman koji nedeljama čeka da bude sređen ili kućnog ljubimca koji vam se mota oko nogu. Udaljite, sredite, spremite – ali ne dozvolite da vas ometa! Iz svog radnog okruženja sklonite sve što vam odvlači pažnju i distancira od posla koji treba da bude završen.

8. Pravilo 10 sekundi

*Beep* Instagram notifikacija. „Samo da bacim oko” – 20 minuta kasnije, i dalje lista Instagram.
Ah, te društvene mreže, pojedu nam vreme, a da i ne primetimo. Probajte ovo, isključite zvuk i notifikacije i sklonite mobilni telefon tako da vam treba minimum 10 sekundi da dođete do njega. Na taj način ćete češće ignorisati poriv da „ samo pogledate šta ima novo”.

9. Pravite česte pauze

Da, više puta smo u ovom tekstu pominjali pauze za odmor! Zato što one zapravo doprinose produktivnosti i pune vam baterije. S vremena na vreme ustanite od stola, sklonite pogled sa ekrana, prošetajte, odradite mini-trening ili se istegnite. Popričajte sa ukućanima, spremite obrok, osvežite se, pojedite neko voće ili popijte limunadu.
Ali budite disciplinovani, ne dozvolite da se kratka pauza pretvori u godišnji odmor.

Don’t work hard, work smart!