Kada stručnjacima u oblasti medija i komunikacija spomenete Rovinj, uz neizostavni osmeh na licu i pomisao na plavo more, sunce, uske kaldrmaste ulice i osvežavajuće piće u ruci, zasigurno će nam asocijacija na ovaj gostoljubivi grad biti i regionalna okupljanja kolega na konferencijama na kojima prvi možete čuti sve novosti iz naše industrije.
Tako je bilo i sredinom aprila kada smo se iz Beograda zaputili ka magičnoj Istri i Rovinju na festival „Dani komunikacija“ koji svake godine obara rekorde i prevazilazi sva naša očekivanja, kako u pogledu organizacije i vrhunske produkcije, tako i u izboru tema i govornika.
Ljudi
Ida Prester vladala je scenom na dodeli prestižnih priznanja, i još jednom potvrdila da se odlično snalazi u ulozi voditelja, baš kao i regionalno poznati novinar i autor Galeb Nikačević i harizmatična voditeljka i pevačica Mirela Lela Laković – sjajan voditeljski tandem koji nas je tokom tri dana konferencije vodio kroz panele, prezentacije i predavanja. Ali ako mene lično pitate, glavna zvezda bila je Antonija Mandić koja je gospodarila pozornicom neverovatnom profesionalnošću, znanjem ali i smislom za humor.
Kada su u pitanju predavači, najjači utisak na sve posetioce ostavio je maestralni Dan Ariely. Za delima i rečima naučnika na Univerzitetu Djuk do sada smo tragali onlajn, a u Rovinju smo iz prvog reda, i iz prve ruke, čuli šta to modernim komunikatorima i kreativcima ima da poruči jedan od vodećih eksperata iz oblasti bihejvioralne ekonomije, trostruki bestseler autor i jedan od najzapaženijih TED govornika. Njegovo inspirativno predavanje najbolje se može sumirati rečenicom koja je potpuno u saglasju sa načinom rada naše agencije, i timom sjajnih ljudi sa kojima radim, a koja glasi: „Sve što radimo za našu kompaniju, zapravo ne radimo za nju, već za ljude sa kojima radimo.“
Istraživanje sećanja
Deseti rođendan „Dana komunikacija“ u Rovinju obeležili su i Moran Cerf, svetski poznati i priznati neuronaučnik, i Marnick Vandebroek, nagrađivani majstor govorništva i storytelling-a. Cerf je govorio o nesvesnim, i kako je kazao, ključnim bihejvioralnim procesima potrošača, i otkrio nam da će nauka (pa tako i komunikacija) u narednoj deceniji biti usmerena na istraživanje sećanja, ali i upravljanje snovima. Vandebroek je snažno apostrofirao tezu „Stand Up to Stand Out“, čime nam je potvrdio da je od sjajne ideje mnogo važnije kako je „pičujemo“ i da to uvek radimo u skladu sa sopstvenim temperamentom, stavovima, vrednostima i istinama.
Jezik emocija
Čitajući o trendovima u komunikacijama, najčešće sam nailazila na ovaj – MOĆ EMPATIJE. Stručnjaci na Zapadu smatraju da će se industrija odnosa s javnošću i komunikacija u 2024. voditi empatijom kao centralnim principom uspešnih strategija. To nam je u Rovinju potvrdio i Eugene Cheong, jedan od začetnika Asian Creative Revolution-a i big shot Ogilvyja: „Naš posao je preneti emociju, a ne prezentovati puke činjenice. Kako bismo razgovarali sa ljudskim bićima, moramo ovladati jezikom emocija.”
Paneli
Sa posebnim uživanjem pratila sam panel članica Woman.Comm kluba (kojem i sama sa ponosom pripadam) – Marine Bolanče, Ivone Jurilj, Manuele Šole i Irene Miličević Vukoje o spremnosti komunikacijske industrije i svih nas kao pojedinaca da se suočimo sa nizom prepreka, koje su nažalost i dalje prisutne, za žene u našoj industriji.
“The Business of Ideas” bio je jednako inspirativan panel koji je osvetleo jedan od najvećih izazova u našoj industriji – kako klijente privoleti da prihvate inovativne i kreativne ideje, i kako im pokazati (i dokazati) da uspeh proizilazi samo i isključivo kada zajedno, klijent i agencija, sarađujemo, razumemo se i verujemo jedni drugima. Ništa manje nisu važne ni saradnje unutar timova, posebno kreativaca i account managera, kako su to drage kolege sjajno istakle jer „ideja je 0 ukoliko je ne prodate“. Odlične savete i iskustva podelili su sa nama doajeni agencijskog sveta – Zvezdana Žujo, Lazar Sakan, Nikola Žinić, Dušan Drakalski, Maro Pitarević i Janez Rakušček.
Dodele priznanja za najbolja postignuća, iako na trenutke iscrpljujuće (bilo je prijavljeno neverovatnih 518 projekata!), vredno su iskustvo. Bio je to najbolji uvid u to šta kolege u regionu rade, koje to ideje kolege iz regiona imaju hrabrosti da predlože, a kompanije smelosti da odobre, implementiraju i obznane svetu. Neki projekti su nas razveselili, neki podstakli na razmišljanje, neki potpuno oduševili. Svakako hvala im svima što su nas u Rovinju inspirisali da razmišljamo izvan okvira, budemo kreativniji i možda malo smeliji.
Nakon 163 predavača i izvođača, više od 70 programskih sadržaja na čak 7 festivalskih lokacija, inspirativnih i neočekivanih predavanja u ponoć i na plaži, prosto ne mogu a da se ne zapitam – čime bi to organizatori Dana komunikacije 2025 mogli da nas iznenade?
Ali, sigurna sam da hoće i jedva čekam da budem svedok i učesnik tog novog, kreativnog „haosa“ u Rovinju.
Photo credit: Matija Habljak/PIXSELL