„Niko se ne seća ko je zauzeo drugo mesto”? Ovogodišnje Olimpijske igre su, izgleda, pokazale da reči čuvenog Enca Ferarija više ne važe. Evo i zašto.
Ovako veliki događaj iščekivan je sa velikim uzbuđenjem. Kako je Pariz tek drugi grad posle Londona kojem je pripala čast da da po treći put bude domaćin igara, pozitivna tenzija oko igara bila je još veća. Tome je sigurno doprinela i činjenica da su prethodne Olimpijske igre ipak bile održavane pod senkom pandemije.
Bilo je jasno: posle toliko vremena zaslužili smo spektakl!
Ali, da li smo ga dobili?
Između spektakla i kontroverze
Početak igara doneo je pre spektakularnu zbunjenost. Čitav marketing koji je pratio najavu igara, ali i ceremoniju otvaranja i sva njena zvučna imena, poput Lady Gage, Snoop Dogg-a, Celin Dion, zasenio je nastup drag kraljica, protumačen kao ismevanje „Tajne večere” Leonarda da Vinčija. Ljude širom sveta, pa čak i pojedine državne zvaničnike, njihov umetnički performans naveo je da svoje nezadovoljstvo izraze uputivši kritike organizatorima. Iako su domaćini pokušali da objasne da umetnički koncept nije zasnovan na ovoj ideji, te da su ovim nastupom inkorporirali elemente kako grčke, tako i francuske istorije i umetničke tradicije – buka se već digla, a internet je „goreo”.
A mi smo se zapitali: da li će tu buku uspeti da isprate i brendovi.
Brendovi i Olimpijske igre: koga ćemo upamtiti?
Olimpijske igre su zaista događaj godine, pa je sasvim logično što su brojne marketinške kampanje različitih brendova, pa i samih organizatora, bile praćene pod budnim okom, kako gledalaca, tako i marketinških stručnjaka. Ipak, čini se da je Forbes u svom skorašnjem tekstu najbolje sumirao marketing oko igara, citiravši Oskara Vajlda: Postoji samo jedna stvar u životu gora o od toga da se o nečemu priča, a to je da se ništa ne priča.”
Ove godine se sa uzbuđenjem pričalo o Nike kampanji, koja kao da je i nastala inspirisana ovim citatom. Reklama pod nazivom „Winning isn’t for everyone” može da vam se sviđa ili ne sviđa, ali jedno je sigurno – ona je zaista podigla prašinu!
Apsolutno pažnje vredna, sa sjajnim Vilijamom Defoom kao naratorom, reklama počinje intrigantnim rečima: “Am I a bad person? Tell me, am I?”
Izvor/Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=pwLergHG81c&t=1s
Bacajući potpuno drugačije svetlo na koncept sporta i pobednika, Nike stavlja fokus na takmičarski duh kojim su oni najbolji bespogovorno vođeni, na žrtve i teret koje podnose, praveći od sebe gotovo antiheroja koji će učiniti više od mogućeg, podrediti sve – da dođe do cilja. Dramatično, moćno, izazovno, sa dozom prkosa, drugačije.
Nike je uspeo, a ostali?
Athlete generated content iliti: uživo sa lica mesta
Ali, ovde ne govorimo o igricama, zar ne? Govorimo o igrama koje čekamo 4 godine, nestrpljivo i sve oči su uprte u – sportiste. Koji kao da su inicijalno, u moru svetlećih poruka i najavljivanog spektakla, nekako ostali u senci.
Ipak, društvene mreže su još jednom uspele da isprave tasove na vagi. Ponovo su pokazale ono suštinsko: velike poruke postaju uticajne kada su zasnovane na emociji, identifikaciji, kada su drugačije, aktuelne, viralne.
Društvene mreže bile su preplavljene sadržajem sa igara, koji nikada nije bio aktuelniji i viralniji. Ono što je sada drugačije jeste to što gledaoci više ne zavise od televizijskog prenosa. Sportisti su mogli da nam sa lica mesta snimaju svoj boravak u Olimpijskom selu, prenose svoje utiske i komentarišu svoj učinak.
Tu se izdvojio norveški plivač Henrik Christiansen, sada već poznat kao Muffin Man, poznat po svojim TikTokovima, u kojima je na humorističan način predstavljao život jednog sportiste tokom igara, ali i svoju ljubav prema mafinima.
Izvor / Henrik Christiansen – TikTok nalog: https://vm.tiktok.com/ZMrsqyaW4/
Da li je vreme da brendovi počnu da dele baklju sa manjim kreatorima?
Samo takmičenje oživelo je zanimljivim upečatljivim trenucima, koje su sami gledaoci zahvaljujući mrežama uspeli da učine viralnim i marketinški atraktivnim.
Yusuf Dikec, koji je u disciplini deset metara vazdušni pištolj miks osvojio srebro i zasenio sve, inspirisao je ljubitelje mimova, ali i druge takmičare, koji su iznova rekreirali njegovo pojavljivanje na igrama:
Izvor / Eurosport – X page: https://x.com/eurosport/status/1821820244702142726?t=qbJDlVGpnFonn05Xyq-zgw&s=19
Veliku prašinu je digla i Raygun, brejkdenserka iz Australije, čiji je autentični nastup zapalio društvene mreže i izazvao salvu komentara, imitacija, pošalica.
Izvor/Forbes: https://www.forbes.com/sites/jasonpu/2024/08/10/the-australian-breakdancer-in-the-olympics-explained/
Ali, postoji i jedan drugačiji primer. Internet je preplavila slika Simone Biles, legedarne gimnastičarke. Deo njenog nastupa postao je viralan kao reklama za Mercedes Benz, kroz toliko prepoznatljiv simbol, telom kreirani logo kompanije. Fotografiju je kreirao Zed Anwar i podelio na svom X nalogu:
Izvor/Zed Anwar: https://x.com/ZedTrafficker/status/1820030681595924747?t=06b_JI8EbA7JNM_DVnxGfw&s=19
Polemike oko toga da li je ovo planiran potez ili je prosto nastao inspirisan britkim okom fotografa ubrzo su nastupile, ali jedno je sigurno.
Ovo je primer toga kako brendovi mogu na sjajan, zanimljiv, autentičan način predstaviti sebe, savršeno koristeći viralne trendove i oslanjajući se na njih na pravi način. Ne možemo a da ovaj potez ne uporedimo sa još jednim sličnim primerom, gde je Lacoste na fenomenalan način iskoristio fotografiju Miroslava Vujovića, poznatijeg kao Grafa, nakon povrede Novaka Đokovića, predstavivši ga sa zavojem na kolenu:
Izvor / Lacoste Instagram Page: https://www.instagram.com/p/C746RHVNo8n/?igsh=YjMxdndlNDVjOTRk
Radujemo se da vidimo još ovakvih pametnih poteza brendova!