Pod sjajnim, i u vremenu u kojem živimo nikada tačnijim sloganom – „Istina je izazov,“ održan je jubilarni, deseti regionalni Forum komunikacionih lidera IZAZOV u organizaciji Marketing mreže. Kao i prethodnih godina, na jednom mestu okupili su se predstavnici marketinških agencija, kompanija, e-commerc platformi, stručnjaci u oblasti komunikacija, influenseri… Svi zajedno, uživali smo u razmeni najnovijih informacija, konstruktivnim diskusijama i panelima sa „gorućim“ temama koje nas spajaju i svakodnevno okupiraju.
Uroš Petrović, poznati pisac koautor programa „NTC sistem učenja”, probudio nam je i razmrdao vijuge svojim zagonetkama, i tako nas na najbolji način pripremio za program prvog dana Foruma. Rešavajući zagonetke i dajući odgovore, zabavne i neobične, Petrović nam je objasnio da na potpuno isti način nastaju revolucionarne ideje i da bi baš svaki pojedinac u publici mogao postati inovator, autor nekog kreativnog slogana ili revolucionarnog otkrića. *Ako je neko u međuvremenu doznao koje je to revolucionarno rešenje za kvad rešilo probleme ljubitelja ovog avanturističkog sporta – please share 😊
O inflaciji i održivosti
Da ESG i održivost nisu puki trend i moda, već jedan od ključnih elemenata strategije svake ozbiljne i odgovorne kompanije, i realnost koju živimo, saznali smo na sjajnom panelu „ESG i održivost: Novo poglavlje u poslovnom razvoju“ (powered by Mastercard). Od predstavnika kompanija Hemofarm, Nestle, Bambi, A1, Delta holding i PepsiCo čuli smo sjajne primere njihovih praksi i dobili inspirativne ideje kako da naše klijente podstaknemo u ovom pravcu i motivišemo ih da svoje poslovanje usklade sa evropskom i svetskom ESG praksom i regulativom.
Uz podršku Srpske asocijacije menadžera panel „Inflacija kao katalizator promena“ doneo je i neke zanimljive uvide u to kako inflacija zapravo može pogurati tržište i profit, i reorganizovati poslovanje tako da se izazovi što pre prevaziđu. Kao i uvek u krizna vremena, nove ideje i inovacije rešenje su za teškoće, jer smo kao vrsta privilegovani mislećim umom koji uvek zablista kada je najteže. I pronađe rešenje. Čuli smo sa strane poslodavaca, kako su odgovorili na nezadovoljstvo radnika što novac već nekoliko godina zaredom vredi sve manje, a cene neprekidno idu samo i uvek – naviše. A dobili smo i ideje u šta je to osim u nekretnine (i slamaricu), najbolje ulagati, ali bi prethodno valjalo položiti osnove iz finansijske pismenosti i uputiti se u kriptovalute, berzu, hartije od vrednosti…
Change or die
Iz ugla najuspešnih e-commerce platformi u zemlji, u okviru panela „E-commerce: Od klika do konverzije“ saznali smo kakva će to biti cookieless budućnost, koje su prednosti CRM-a, zašto i dalje ne verujemo internet plaćanju, pa robu uglavnom plaćamo pouzećem, i kako su se promenile navike potrošača. Zaključak je bio jasan i nedvosmislen, baš kao i u svim drugim oblastima rada (ali i života): Ko se ne menja, ne prilagođava i ne ide u korak sa vremenom, nestaće!
Jedan od najzanimljivijih panela bio je posvećen veštačkoj inteligenciji i pitanju da li je AI dream or a nightmare? Eksperti i poznavaoci većine AI tajni, baš kao i veći deo publike, saglasio se da u mnogim oblastima već uvoliko koristimo i uživamo benefite veštačke inteligencije, i da ona može biti divan san ako je koristimo odgovorno, iz proverenih izvora, i za dobar cilj. ChatGPT je, kao što smo pretpostavljali, najčešći alat kojim se rado služimo da ubrzamo neke poslove i taskove u svakodnevnom radu u komunikacijama, i postao je sastavni deo našeg poslovnog okruženja.
Akcije, brendovi i budućnost marketinga
Lidl Srbija okupio je predstavnike kompanija Henkel, Neoplanta i Gomex koji su u sjajnom razmeni mišljenja i iskustava govorili o tome da li akcijske ponude u marketima i velikim trgovinskim lancima „ubijaju“ brendove i oduzimaju im vrednost i lojalnost kupaca; ili su pak odličan način da zadrže kupce u vremenu kada ljudi u našoj zemlji imaju sve manje novca, kako pokazuju istraživanja. Istina je, kao i uvek, negde na sredini pa je jačanje brenda uz povremene akcije najbolji način kako zadržati kupca. Jer naša zemlja je, i dalje, specifična po tome što smo emotivno vezani za brendove i proizvode uz koje su odrastale generacije.
„The future of CMOs“ (powered by Ovation BBDO) bio je još jedan sjajan panel gde smo iz ugla direktora marketinga kompanija Forma ideale, Carlsberg i SBB shvatili koliko je ova pozicija odgovorna, veoma često prva na udaru kritika i smena u vrhu kompanija, ali i ona koju možda najviše od svih odlikuje „multipraktik“ pristup. Svaki CMO, kako je sjajno zaključio Milan Perić (Carlsberg Serbia), mora biti: izvrstan finansijski stručnjak, mudar vođa, onaj koji prepoznaje i podstiče kreativnost i inovativne ideje članova svog tima, žustar u borbi za svaki dinar u budžetu (i vešt da svaki potrošeni dinar odbrani i argumentuje).
Brainstorming na radionicama
Drugog dana Foruma nekoliko velikih kompanija organizovalo je sjajne radionice, a naše koleginice iz PR i digital tima učestvovale su u brejnstormingu na radionicama Shoppster-a i Hemofarma. Bila je to odlična prilika da „odmerimo snage“ sa kolegama u kreativnim idejama i savladavanju izazova, ali i da svi zajedno izvučemo komunikacijske i digitalne zaključke o najboljim praksama, rešenjima i strategijama koje daju rezultate.
TikTok era
Paneli posvećeni TikToku i deinfluenserima bili su odličan podsticaj kompanijama koje smatraju da je njihov biznis preozbiljan za društenu mrežu koja je zaštitni znak Generacije Z, da svoje mišljenje, u najmanju ruku, preispitaju. Prema rečima čelnih ljudi velikih i uspešnih kompanija, niko se nije pokajao niti pogrešio što se svojim korisnicima i klijentima obraća putem TikToka, jer nije samo zabava zaštitni znak ove platforme već i EDUKACIJA. Narastajući trend deinfluensinga takođe ne mora biti poguban za brendove, jer kritike koje upućuju mogu „pogurati“ kompanije u pravcu odgovornijeg i poslovanja usklađenijih sa današnjim vrednosnim sistemom.
I ovde je sposobnost prilagođavanja misao koja provejava, jer je veština komunikacije ta koja svaku poruku može prilagoditi najrazličitijim ciljnim grupama, kako bi najvrednija roba u današnjem svetu – informacija – stigla na pravo mesto. Poznati influenseri Andrija Jović i Lazar Filipović istakli su da u okeanu sadržaja koji se vrtoglavo skroluju širom naše planete, i naizgled nezainteresovanosti mladih generacija, iskrenost i autentičnost nikada, pa ni danas, nisu izašli iz mode.
Verujemo da možemo dati ocenu da je jedna od rečenica koju smo svi zapamtili i koja je obeležila IZAZOV 2024 ona koju smo čuli na panelu „Employer branding: The „battle“ for talent“, koji je organizovala kompanija Mars, a koja glasi: Employer branding je ono što vaši zaposleni govore o svom poslu nakon dve čaše vina.
I možda je baš to najbolji način da zaokružimo naš osvrt na ovogodišnji Forum komunikacionih lidera, jer se ova rečenica ne odnosi samo na employer branding, već na sve aspekte našeg posla i celokupne industrije komunikacija. Zadovoljan čovek je uvek u centru i fokusu svega što radimo, i ono što ljudi govore uvek je najbolja ili pak najgora reklama. A mi smo nakon dve čaše vina zaključili da je IZAZOV 2024 bio – sjajan!
Vidimo se i sledeće godine!
Photo credit: Milan Miljković