Psihologija boja je studija o tome kako određene boje utiču na naše ponašanje. Različite boje imaju različita značenja i psihološke efekte koji se razlikuju u različitim kulturama. Zajedno sa kulturološkim razlikama, psihologija boja je u velikoj meri pod uticajem ličnih preferencija.
U marketingu i brendiranju, psihologija boja je fokusirana na to kako boje utiču na utiske potrošača o brendu i da li one ubeđuju potrošače da razmotre određene brendove ili obave kupovinu.
Tople boje poput crvene, žute i narandžaste izazivaju veće emocije uzbuđenja, dok hladne boje, poput plave, zelene i ljubičaste, povezuju se sa smirenošću. Boje mogu izazvati sva stanja uzbuđenja i emocije.
Kako izabrati kolor šemu za brend?
- Tamne boje se koriste za naslove, paragrafe ili ukoliko nešto želimo da naglasimo
- Svetle boje se koriste za pozadine
- Jedna upečatljiva boja je srž svake šeme i ujedno je po njoj brend prepoznatljiv
- Za elemente koje je potrebno istaći i koji pozivaju na akciju koristi se kontrastna boja
Prilikom odabira može vam pomoći i besplatan sajt https://coolors.co/
Kako izabrati boju za logo?
CRVENA: Simbolizuje moć, želju, snagu, dominaciju, strast ali i pokreće na rad, uspeh. Crvena boja stimuliše apetit i privlači pažnju. Međutim, zbog svog intenziteta treba je koristiti umereno i uskladiti u komunikaciji – npr. koristiti za nove proizvode ili za akcije, jer ona u nama budi osećaj “urgentnosti”, stoga na neki način tera da što pre krenemo u “akciju”, u ovom slučaju, u kupovinu.
PLAVA: Pouzdana i često se povezuje sa mudrošću i stabilnošću. Izaziva osećaj poverenja, sigurnosti i čistoće. Nju koriste brendovi koji žele da povećaju lojalnost i poverenje svojih pratioca. Korisno je koristiti ukoliko su u pitanju opšte informacije o proizvodu, garancije, potvrde i nagrade.
ŽUTA: Sve što je srećno je skoro uvek žuto. Povezujemo je sa suncem i svetlošću, i ona je, kao i crvena, boja koja povećava osećaj uzbuđenosti. Na društvenim mrežama boja je visoke vidljivosti, jer privlači naše oči više nego bilo koja druga boja na spektru. Talasna dužina žute boje je posebno duga, što je čini jednim od najmoćnijih psiholoških značenja. Žuta je vesela, zabavna, optimistična i jedinstveno blistava boja sa potencijalom da podigne raspoloženje. Žuta boja označava sreću, pozitivnost, energiju, optimizam, sećanje, čast i odanost. Odličan je izbor za kuhinju, jer stimuliše apetit.
ZELENA: Predstavlja svežinu, balans i ekološke, organske brendove. Logično povezujemo je sa prirodom, a smatra se i bojom mladosti, zdravlja, odmora i mira. Takođe je i znak rasta, pa tako tamnije nijanse zelene predstavljaju stabilnost i bogatstvo. Odlično naznačava i svežinu, čistotu, reciklažu.
NARANDŽASTA: Predstavlja energiju i živost, dok ujedno ukazuje na prijateljski pristup. Povezujemo je sa suncem i vatrom, i ona kod nas budi osećaj entuzijazma. U marketingu se često koristi kao poziv na akciju, i predstavlja mlade, prijateljski raspoložene, opuštene brendove. Vibracija narandžaste boje ukazuje na samopouzdanje i novi početak. Narandžasta boja je povezana sa kreativnošću i predstavlja promenu i kretanje uopšte, zbog čega je pogodno koristiti kada želimo da skrenemo pažnju na nešto novo, jedinstveno ili limited edition.
ROZE: Povezujemo je sa ljubavlju i romantikom. To je elegantna i pozitivna boja i generalno se smatra ženstvenom. Najviše se koristi u kozmetičkoj i fashion and beauty industriji jer se smatra nežnom i isključivo ženskom bojom, a čak i dečijom. Iako njeni tonovi ukazuju na prijateljski, hrabar i generalno moderan stil, odstupa za razvoj brenda u ove svrhe.
BRAON: Na društvenim mrežama nikako nije pogodno da se komunicira kao glavna boja, (osim u slučaju da direktno komunicira brend za zemlju, biljke, prehrambenu proizvodnju i sl.). Korisno je zameniti je ZLATNOM bojom koja simboliše bogatstvo, prosperitet i obilje. Psihološki zlatna boja deluje optimističko i veselo. Boja je nesumnjivo glamurozna, povezana sa dobrim vremenima, proslavama i sjajem. Međutim treba biti umeren i koristiti samo za isticanje ključnih reči.
LJUBIČASTA: Važi za smirujuću boju. Za nju kažu da izaziva osećaj glamura, misterije, bogatstva i arogancije. Deluje zagonetno i magično i povezana je sa luksuzom, ponosom i ambicijom. Kroz istoriju je povezivana sa vladarskim porodicama. Ova boja u sebi nosi toplo i hladno raspoloženje u zavisnosti od toga sa kojom se bojom kombinuje. U marketingu ljubičasta predstavlja kreativne i maštovite brendove. Svetliji tonovi oslikavaju nežnost i ženstvenost, dok su tamnije nijanse najbolji izbor za luksuzne brendove.
CRNA: Predstavlja moć, eleganciju, autoritet i luksuz. Najjača je od neutralnih boja, ukazuje na bezvremenost i smeo pristup. Lako se kombinuje sa svim bojama i stvara idealan kontrast i odaje utisak sređenosti i čvrstine. Pogodno je koristiti za logotip ili kao osnovu.
BELA: Univerzalna boja mira, čistote, svetla, novog početka, okarakterisana kao boja savršenstva. Isto kao i crna, pruža niz mogućnosti, ali na mrežama najviše komunicira osnovu, jednostavnost, svežinu, slobodu i u kombinaciji sa ostalim bojama stvara idealan balans.
SIVA: Predstavlja neutralnost, a povezuju je i sa elegancijom. Najčešće se koristi za hi-tech brendove, ili kao neutralna verzija već postojećeg brenda, kada želimo da prikažemo logo ali da on nije u prvom planu. Odličan je izbor kada nam je potreban sveden, elegantan, stilizovan dizajn, ali ne prejakog kontrasta. Za 3d logotipe, često je zastupljena u formi SREBRNE gde predstavlja pokret i optimizam.
Dobro kombinujte! Elegantnim odabirom boja privucite pažnju i svojim efektnim vizualima pošaljite poruku.