Nakon što smo iscrpili sve mogućnosti Web 2.0, koji se fokusirao na čitanje i pisanje sadržaja, vreme je da idemo dalje. Web 3.0 je dalji iskorak u demokratizaciji interneta, jer se fokusira na stvaranje sadržaja, a koristi blokčejn tehnologiju i ekonomiju zasnovanu na tokenima, ali i omogućava svima da trejduju na internetu. Posebna novina koju nam je Web 3.0 doneo su i NFT ili nezamenlјivi tokeni.
Šta je NFT?
Poput kriptovaluta, kao što je Bitcoin, NFT je digitalno sredstvo koje može da se kupi i proda, kao i svaka druga stvar koju posedujete. Ono što ga čini drugačijim od dosadašnjih kriptovaluta jeste što je tokenizovan, odnosno svaki je jedinstven i ne postoji ni jedan ni približno sličan. Osim toga, tokenizacija podrazumeva da vlasnik tokena dobije digitalni sertifikat koji potvrđuje vlasništvo nad njim. Takođe, reč „nezamenjiv“ ukazuje na posebnu vrednost tokena, jer za razliku od Bitcoina koji nosi određenu vrednost ali može da se menja, NFT je jedinstven i ne postoji ništa čime bi mogao da se zameni. Ako bismo ih preveli u realni svet, NFT bi bio „Mona Liza“ – nezamenjiv i neprocenjiv.
NFT i blokčejn
Blokčejn je baza podataka u kojoj se skladište digitalne informacije, hronološki. Ove baze su decentralizovane, što znači da mogu da se kupuju i prodaju bez uplitanja banaka i sličnih posrednika. Za početak, potrebno je da imate digitalni novčanik, kako biste mogli da skladištite kupljeni NFT. A kada je u pitanju kupovina, ne vredi vam realni novac, jer se plaćanje vrši kriptovalutama poput Eterijuma. Izbor kriptovalute zavisi od vlasnika ili platforme gde se vrši prodaja, ali većina platformi koristi upravo Eterijum. Kada neko odluči da kupi jedan NFT, naravno da neće dobiti nikakvo fizičko svojstvo kao što bi nakon kupovine „Mona Lizu“ odneli kući i okačili je na zid. Pri kupovini NFT se skladišti u javni blokčejn ledžer kojem mogu da pristupe milioni računara širom sveta. Taj zapis služi kao dokaz o vlasništvu i vrednosti prodatog NFT-a.
Zašto NFT toliko vredi?
I kao što mnogi smatraju da su kriptovalute odgovor digitalnog sveta na tradicionalni novac, tako neki NFT vide kao digitalni odgovor na IRL kolekcionarstvo umetnina. A s obzirom da se ne digitalne umetnine preprodaju za velike sume novca, sasvim je logično da se to vrednovanje prenese i na digitalni svet.
Pa tako imamo da jedan tvit, tačnije onaj prvi ikada napisan 2006. godine, vredi 2,9 miliona dolara. Pet reči “Just setting up my twttr ” čiji je autor suosnivač Tvitera Džek Dorsi kupio je 2021. godine Sina Estavi, direktor kompanije Bridge Oracle i vlasnik Cryptoland, jedne od najvećih iranskih platformi za razmenu kriptovaluta.
Osim digitalnih prekretnica, velike, ponekad i milionske cene postižu i digitalne umetnine, poput slika, GIFova ali i muzike. Jedna od najpoznatijih je GIF Nyan Cat, koji je prodat za nešto više od pola miliona dolara.
Međutim, za razliku od realnog sveta gde samo jedna osoba može biti vlasnik jedne umetnine, u digitalnom svetu je malo drugačija situacija. Vlasnik NFTa može da ponudi token u celosti ili iz delova. Tako je prodat i najskuplji NFT do sada – The Merge. Novih vlasnika ima tačno 28.983, a između sebe su podelili 312.686 delova ove umetnine. Početna cena jednog tokena bila je 575 dolara, i povećavala se za 25 dolara svakih 6 sati. Do kraja licitacije, ukupna vrednost NFTa je dostigla neverovatnih 91,8 miliona dolara.
Gde kupiti NFT?
NFT marketi su poput šoping centara u realnom svetu. Možete da razgledate ponudu pre nego se odlučite da kupite nešto. Osim izgleda, možete da saznate ko je sve do sada bio vlasnik željenog tokena. Najveći digitalni market NFT-jeva se zove OpenSea. Kompanija je osnovana pre 5 godina i poseduje preko 2 miliona kolekcija, 80 miliona jedinstvenih radova, i do sada se procenjuje da su zaradili 20 milijardi dolara. Ova platforma je zanimljiva i zbog toga što možete bez poznavanja blokčejn tehnologije da napravite svoj NFT. Vaš rad samo treba da pošaljete zaposlenima koji će uraditi neophodnu zaštitu, ali i plasirati proizvod na platformi u vaše ime.
Osim digitalnih galerija i marketa, od skoro su otvorene i NFT prodavnice u realnom svetu. Trenutno postoje galerije/prodavnice u Njujorku i Londonu, a u planu je otvaranje i Dubaiju. Osim za prodaju tokena, ove galerije i prodavnice služe kao svojevrsna mesta gde svako može da svrati i edukuje se o svemu vezanom za NFT, čime će se ova novina uvesti u mejnstrim, a možda naći i svoje mesto u realnom svetu.